4.
Vključevanje Slovenske vojske v večdomensko delovanje zavezništvaAleš Kesič, 2024
Abstract: Nato je politično in vojaško zavezništvo, ki od leta 1949 države članice varuje pred oboroženim napadom. Je zelo uspešno zavezništvo, saj svoje osnovno poslanstvo opravlja že 75 let. Od začetka tisočletja pa Ruska federacija deluje tako, da v obdobju miru z nevojaškimi metodami ustvarja razmere za uporabo oboroženih sil. Te želijo kar se da hitro izpolniti vojaške cilje, politično vodstvo in diplomacija pa vojaški uspeh takoj izkoristiti v mednarodni skupnosti. To se je zgodilo tako v Gruziji leta 2008 (Abhazija, Južna Osetija) kot v Ukrajini leta 2014 (Krim), v kateri pa je Ruska federacija leta 2022 izvedla oboroženi napad, s čimer je grobo kršila pravila mednarodnega reda. Če je mednarodna skupnost – predvsem zahodne demokracije – v primerih iz 2008 in 2014 reagirala neodločno, se je po oboroženem napadu na Ukrajino odločno postavila na stran zaščite mednarodnega reda. Nato je reagiral z novim strateškim konceptom in združeno doktrino (že leta 2019 z vojaško strategijo), katerih cilj je identifikacija nevojaških metod ogrožanja, reakcija nanje v času miru in učinkovito združeno delovanje oboroženih sil in drugih deležnikov na kopnem, morju, v zraku, vesolju in kibernetskem prostoru v vojni. Gre za večdomensko delovanje, katerega doktrina je v razvoju, njen namen pa je povezati vojaški instrument z nevojaškimi instrumenti moči nacionalnih držav in Nata. Slovenska vojska se ne deli na zvrsti, njene zmogljivosti pa so namenjene za delovanje pretežno v kopenski domeni. Zaradi svoje velikosti bojno delovanje velikega obsega težko izvaja brez zaveznikov in partnerjev. Leta 2003 je Republika Slovenija ukinila obvezno služenje vojaškega roka, leta 2010 pa obvezno služenje v rezervni sestavi, zato Slovenska vojska nima dovolj velike vojaške strateške rezerve, ki bi popolnila strukturo sil, če bi bile premestljive sile napotene na naloge, izhajajoče iz sprejetih dolžnosti, navedenih v Severnoatlantski pogodbi. Poleg tega Slovenska vojska nima jasno razmejenega institucionalnega dela, odgovornega za generiranje sil, in bojnega dela, odgovornega za njihovo uporabo. Krizno upravljanje in vodenje države v izrednih razmerah in vojnem stanju je slabo normirano in ne dovolj preizkušeno na vajah. V teh kompleksnih razmerah bi politično vodstvo moralo storiti vse, da bi se vladne in nevladne organizacije pripravile, urile in preverile za celostni odziv države na grožnje, ki lahko ogrozijo suverenost Republike Slovenije, nacionalno identiteto in samobitnost slovenskega naroda ter kvaliteto njegovega življenja. Večdomensko delovanje Nata ji pri tem lahko pomaga, zato je cilj proučevanja te zaključne naloge.
Found in: osebi
Keywords: večdomensko delovanje, združeno delovanje, večrodovsko bojevanje, domena delovanja, dimenzija učinka, nacionalna varnost, celostni pristop
Published: 11.04.2025; Views: 157; Downloads: 5
Fulltext (1,98 MB)